З чим їдять планування?

На практиці зустрічається дві крайності - плануванням займаються більше і активніше, ніж поточною діяльністю або плануванням не займаються в принципі. Підсумок обох крайнощів один - невиконання взятих на себе зобов'язань перед постачальниками, покупцями і власними працівниками. У даній статті ми хотіли б розкрити необхідність розумного планування, як одного з інструментів ефективного управління бізнесом.

На початку діяльності будь-якого підприємства планування проходить тільки в голові власника, коли ж в голові інформації стає з надлишком - час переходити до планування на папері. У момент переходу виникають труднощі в першу чергу з тим, що можливо зміняться плани. Наприклад: Сьогодні я планую придбати верстат, а завтра вже не планую, бо мені ці послуги зроблять на аутсорсингу. І саме тому що я і сам не знаю - буду чи не буду - я і не хочу планувати. Повинні вас засмутити - крім придбання верстата на підприємстві є ще багато інших витрат, які, якщо не планувати, то можна випустити з уваги, що в свою чергу буде систематично приводити до колапсів з платежами. Планування необхідно, як промальовування перспективи. На що підприємство може розраховувати, а до чого ще треба прагнути.

 

 

У другу чергу виникають проблеми з визначенням обсягу видатків на випуск готової продукції. В основному, коли тільки починають розвивати виробництво, особливо ніхто не заморочується над розрахунком нормативів розходування матеріалів. Практично все визначається "на око" і, до певних обсягів виробництва, точність визначення всіх влаштовує, а точніше до моменту, коли виникає питання про гроші і прибуток. Але ось ми і бухгалтерів всіх скоротили і кави на підприємство не закуповуємо, а покрити постійні витрати ніяк не можемо. Так і приходять до думки про необхідність нормативів. І відразу виникає питання - де взяти? Розрахувати самим - зробити контрольні заміри витрачання матеріалів і визначити норми витрачання. Але хто конкретно буде це робити? Адже якщо цією людиною стане той же виробничник, то норми, швидше за все, зміняться незначно. Тому до цього питання найкраще залучити компетентного фахівця-нормувальника і розробити норми на основні групи асортиментного ряду, а актуалізацію для модифікацій номенклатури вже здійснювати самостійно. Ще є галузеві нормативи затверджені на рівні держави і ними теж можна користуватися, але це та сама "середня температура по палаті", там немає ні специфіки вашого виробництва, ні кваліфікації ваших працівників, ні якості ваших сировини та інструменту.

 

 

У третю чергу виникає проблема, що план окремо - факт окремо. Так, треба визнати, що ефект від планування можна відчути не в короткостроковій перспективі. Тобто, як і в будь-який інший роботі - плануванню треба навчатися. Треба навчатися "відчувати" обсяги витрат, а це приходить тільки з часом. Тому не треба кидати планування і вважати його марною тратою часу. Треба, робити висновки і враховувати те, що раніше не брали до уваги. У кінці місяця виявилися доходи менше планових і тому витрати були перенесені на наступні періоди. Переконайтеся, що в наступному місяці доходи будуть сформовані в повному обсязі, якщо немає такої ймовірності, то і витрати слід переглянути. У перший період постановки планування - аналіз і перегляд планів повинен бути щомісячний, потім можна зупиниться на поквартальному перегляді.

 

Перспектива

 

Планування дуже важливий інструмент, він дає відчуття, що ти керуєш процесом, а не процес керує тобою. Для цього необхідно при плануванні, як доходів, так і витрат бути максимально чесними з собою. Щоб мрії про рожевих замках не збили вас з правильного шляху. Пам'ятайте, що плани в першу чергу для вас, а не для когось. Саме з їх допомогою ви будете розуміти, що рухаєтеся до наміченої мети, а не йдіть від неї.