Як оцінити свою інвестиційну привабливість?

Довіра це основа будь-якого співробітництва

 

Як підготуватися до зустрічи із западними інвесторами? На Заході при інвестуванні у бізнес звичним є проведення процедури Due Diligence. На жаль так історично склалося, що наші бізнесмени не звикли довіряти державі, звідси практично повальне недотримання вимог законодавства, побудова договірних відносин не на основі законодавчо обумовлених норм, а на основі "чесного слова". Захід в свою чергу вже давно пережив аналогічний період недовіри до державних основ, зараз там при побудові бізнесу намагаються максимально дотримуватися вимог законодавства - інакше "собі дорожче" буде. Саме тому одні бізнесмени з девізом "Все можна вирішити!" Ніяк не можуть довести іншим бізнесменам з девізом "все в рамках закону!", Що в нашій країні дійсно можна заробити гроші. У розумінні західних інвесторів такий заробіток пов'язаний зі значним ризиком причому не тільки на території нашої країни, а й у них на батьківщині.

Зараз багато говорять про інвестиційний клімат в нашій країні, про проблеми в законодавстві в податковій сфері, що все це негативно позначається на бажанні західних інвесторів інвестувати в нашу країну. Законодавство обумовлює систему, а системи завжди змінюються повільно, вони не гнучкі, тому чекати коли зміниться законодавство для створення привабливого інвестклімату можна дуже довго. Крім того, в світі є чимало країн, які мають схожі з нашими проблеми, проте знаходяться інвестори, які готові вкладати свої гроші в їх бізнес. Це говорить тільки про те, що можна зробити свій бізнес привабливим для інвесторів не розраховуючи на державну підтримку.

Що є основа будь-якої співпраці? Довіра. Як би це дивно не звучало, але уся ця процедура Due Diligence була створена для формування кредиту довіри у інвесторів до бізнесу.

 

Основи будування інвестиційної привабливості

 

Для оцінки бізнесу збирається команда з експертів в різних областях. Набір команди експертів залежить від тієї сфери діяльності, де купують бізнес, а також від суми угоди. І це не тільки фінансисти і юристи, а й інженери, і технологи, і геологи, і агрономи, і заводчики-тваринники і багато інших експертів, до думки яких хочуть прислухатися інвестори. Якщо вхід інвестора незначний, то швидше за все, що обійдуться фінансистами і юристами, якщо значний - то буде зібрана велика команда. Кожен експерт складе свій звіт, де вкаже на слабкі і сильні сторони в уже згадуваному бізнесі, потім ці висновки будуть зібрані в єдиний список так званих "сильних і слабких сторін", на підставі якого інвестори і будуть приймати рішення про участь в бізнесі. І ось тут відразу стає видно чому власник приділяв свою основну увагу, а що робилося "як-небудь". Звичайно, є ведення бізнесу "на межі", коли зовнішні фактори такі, що ти або ведеш його з перекосом, або не ведеш взагалі.

Найчастіше слабкі сторони в нашому бізнесі - це юридична та фінансова сторона, коли власник всю увагу зосереджує на виробничому процесі і подальшої реалізації, а правильне оформлення операцій "наздоганяє" весь процес. Це і ведення бізнесу на виробничих потужностях, яких просто немає на балансі, і споживання послуг, які "за поняттями", але ніде не відображені, і багато іншого. Хоча в практиці є випадки, коли слабкі сторони були висвітлені експертами в інших сферах, а в фінансово-юридичному питанні було все відносно добре. Але це досить рідкісні випадки, частіше в гонитві за новаціями в виробництві і в боротьбі з конкурентами, власники бізнесу не дбають за облік і юридичний аспект діяльності бізнесу. Чомусь вважається, що все можна переписати, переоформити і, взагалі, "зайнятися цим потім". Ось тільки "потім" настає несподівано і призводить до витрат, штрафів та закінчується мінусами в сумі угоди.

Що важливо для експерта, який не “вариться" кожен день з Вами - щоб в процесах була присутня логіка і було зрозуміло для чого це робиться. Бізнес-структури, бізнес-процеси часто настільки заплутані, що вже сам власник не пам'ятає, чому так склалося, а найголовніше чому так і залишилося. Не буває абсолютної прозорості роботи - це ідеал, до якого прагне весь світ, тому вимагати прозорості роботи ніхто не може, але зрозумілості, доцільності - це так!

Окрім наявності логіки в бізнес-процесах також необхідно, щоб Ваша фінансова звітність висвітлювала всі операції, які проводить підприємство. Тут ми маємо на увазі не обов'язкову офіційну фінансову звітність, це може бути і управлінська звітність. Але яку б звітність Ви їм не показували, вона повинна бути відображенням системи обліку, системи, яка у Вас повинна бути. Нікому не буде цікаво дивитися на красиву табличку з цифрами, які показують позитивну динаміку, якщо походження цих цифр буде не зрозумілим. Якщо не буде зрозуміло хто і на якій підставі заповнював ці таблички, де підтверджуючі документи і пояснювальні записи. Тобто не буде зрозуміла система обліку підприємства.

Будь-яка система грунтується на стандартах. Ідеально, якщо на Вашому підприємстві застосовуються міжнародні стандарти, але, навіть, якщо і національні, то ключове тут - "застосовуються". І ось ми знову повертаємося до необхідності постановки обліку - обліку, як доказової бази вашого процвітання. Основоположним документом для будь-якого обліку є Облікова політика. Саме тут ви обумовлюєте ті правила, засновані на міжнародних або національних стандартах, за якими в подальшому будуть збиратися Ваші бюджети, баланси та інші звіти. Тому Облікова політика повинна бути дуже ретельно опрацьована, в ній повинні бути обумовлені всі нюанси обліку роботи вашого підприємства.

І ось, то, що написано в Облікової політиці відповідає тому, що відображено в ваших звітах. А це має бути саме так, тому що красивий папірець нікому не потрібен. Крім того, невідповідність ведення фактичного обліку, Облікової політиці підприємства - це великий мінус, так як тим самим Ви говорите, що Ваше слово і Ваша дія - це далеко не одне і теж саме. Так ось, коли є така відповідність, то перевіряючі експерти сформують кредит довіри до Вас і до Ваших фінансових звітів. А на кредиті довіри можна побудувати тісну і плідну співпрацю.